Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Постинг
09.11.2007 23:08 - 10.11
Автор: estrella Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4051 Коментари: 17 Гласове:
0

Последна промяна: 09.11.2007 23:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Спорихме за комунизъм. Даже си повишихме тон, и двамата силно подплатени с прочетени факти.

Нито аз нито той сме видели онази грозна страна на комунизма, за която говорят хората. Родителите ни не са били преследвани, не им е пречело ограничението, някак си са намирали своя начин за изява.

Да, баща ми е писал обяснения в полицията защо ходи с черни дрехи и защо кара мотор, но никога не го е смятал за погазване на свободата. Знаел е, че може да го питат, имал е готов отговор, това е.

Прабаба, която беше преживяла четири войни, царското време и почина в средата на 90-те години никога не се е оплаквала, че нещо от преди й липсва. Приемаше с благодарност това, че има какво да ни сготви и правеше сухари всяка есен.

Изобщо за политика у дома не се говореше. Нито нашите слушаха тайно радио Свободна Европа, нито ни правеха тайни знаци да си мълчим пред другите хора за нещо случайно изпуснато против строя.

Сигурно защото бяха млади, защото се занимаваха с изкуство или и аз не знам защо, но когато кажа "комунизъм", си представям нашите усмихнати. Сега вече не са.

А аз.. аз съм прекалено млада. Спомням си синята връзка и Историческия музей. Тогава много ни говореха за Левски, за лъвския скок и за шапките на опълченците, копия на които получихме и ние.

Само забавни истории - като онази със семката от мандарина, която успях да набутам в носа си. Мандарините бяха пратени с колет от София малко преди Нова година. На умрялата ми от притеснение майка лекарят казал "Е от къде тези мандарини, бе!".

Сладкарницата до баба, в която всеки път откривах разликата между оранжада и лимонада, все не можех да запомня, че обичам оранжда, а не лимонада.

Сега чета спомените на разни хора от десети ноември тогава. Нашите се радваха, но така и не разбрах защо.

Чак по-късно разбрах за плановата икономика, за злоупотребите, за лъжата, в която са живеели всички. И родителите ми. Които вече не се усмихват като преди.



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Спечели и ти от своя блог!
1. darkanion - thekeeper.blog.bg
09.11.2007 23:30
на 10ти единайсти или свършила 2та световна, или тогава ставал Прехода през 89, или... забравих...
важното е, че тъкмо тая седмица две вечери подред сънувам за "Комунисти", а снощи и за Партията (коя - не знам - някоя руска, булшевишка или комунистическа, отново) - това е, заради това, което учим по история - държавите след 1та световна война..
Дълбоко възмутен съм от снощи, след като прочетох колко луд и побъркан шизофреник е бил Сталин - за Партията са избити около 10 милиона руснаци... В България през 25та гърми "Света неделя", църква, в която също загиват около стотици хора... Пак заради Партията... Мнението ми е негативно, няма да го крия...

Какво мисля за Прабаба - тя цял живот е живяла по времето на управлението на Партията, не е видяла другата страна, нямало е как да сравни, макар че е живяла през 90те.. Нейното съзнание и подсъзнание е изградено от времето на Партията, няма как да й мисли лошото..
Проблема, според мен, е там, че в днешно време едва ли хората ще искат да бъдат "преследвани" и да им се нарушават и ограничават правата... Самия век не е такъв, че да се развива Социалистическата идея, просто не ми се струва редно... не ми се струва смислено...
цитирай
2. estrella - Не
09.11.2007 23:34
знаех, че си толкова малък;) Разбира се, че сега вече няма как да се получи. Но тогава.. времето, минало от робството е било прекалено малко. Те не са усетили свободата в истинския й смисъл. На 10-те е рождения ден на демокрацията. Родена с цезарово сечение на пленум на Партията.
цитирай
3. darkanion - :)
09.11.2007 23:54
все никой не знае, че съм толкова малък... на 17 съм..
ъм.. въпреки това.. можели са да направят както правят винаги - да гледат какво става в другите, западните държави, а най-добре - в Америка...
както казваш - те не са усетили свободата. По лиетартура тъкмо учим за Вазов, въпреки че след около месец ще вземаме "Дядо Йоцо гледа" преди около 2 седмици прочетох разказа.. точно това се говори - уж е освободена , а си е същата... Просто.. пет века не са малко, оттам - в кръвта на българите живее оня вирус, който ни кара да искаме да бъдем управлявани от някой друг, ограничени в свободата си. ПОне тогава, мисля, е било така..

всъщност през 25та се издава Закон за защита на държавата, заради който , забележете, Комунистическата партия е забранена, обявена за нелегална.. Какво значи това? Според пътя на логиката - това значи, че Партията е в р е д н а за държавата.... :) повече ще чета, да вудя кво ще се случи по-нататъка... :D ( сякаш е книга, роман... аз така си уча по история - възприемам нешата, фатите като книга, с ясното съзнание обаче, че тва са "реални" неща.. ето защо ми е интересна.. ) повече ще пиша като се образовам още малко, най-мн да стане в понеделник вечерта или вторник... хем за Русия да знам повече.......
цитирай
4. ianchefff - w къщи се слушаше
10.11.2007 11:48
и Свободна европа, и Дойче веле, и ББС Лондон, и Гласът на Америка.
Дядо ми е бил бит от комунстите в кметството, щото не е искал да си даде земята на ТКЗС-то. Това той, лека му пръст не ми го е казвал, години по-късно след като беше починал ми го разказа баща ми. Да е жив и здрав.
Баща ми 20 години беше зъболекар в едно село близко до Шумен, само и само да е далеч от манифестации и подобни простотии.
Едно време, след като са ги тормозили нашите на село, те са се изместили в града. Шумен. цял живот дядо ми беше обикновен строителен работник, защото не му дадоха възможност за нещо повече. А на село е бил уважаван човек, помагал е на всички, давал е работа на десетки. Положителното в местенето в града е това, че баща ми е можал да отиде да учи в София. Според него, ако са били останали на село, това е нямало да се случи...
Тази система еба майката на всички хора, които са имали желанието да се развиват. Всички се превърнаха в послушни немислещи еднакви пионки, неинициативни, комплексирани, задръстени и страхливи.
И когато някой днес ми обяснява за качествата на социализма и за доброто "бай Тошово време", ми идва да му прегриза гърлото.
цитирай
5. estrella - Да, Янчев,
10.11.2007 12:17
знам ги всички тия неща.. но някак си не ги знам от собствен опит, което вероятно е добре, но след толквоа години едва ли не ми е криво, че сме живеели добре (поне доколкото е разбирал детския ми мозък).
Изобщо не искам да кажа, че комунизма е бил супер, опазил ме бог. Снощи ме беше обхванала носталгия.. но пък днес вали сняг;)
цитирай
6. ianchefff - днес вали сняг.
10.11.2007 12:39
да.
може би е добре че не си "опитвала" от диващината на социализма. радвай се на този факт.
бъди сигурна, че ако бяхме още при социализма, сега нямаше да си говорим с теб. или щеше да е доста по различно.
и на кое по дяволите викаш че "сме живеели добре"
??
цитирай
7. estrella - Ох,
10.11.2007 14:17
нали точно това се опитвам да си обясня и аз. "Живеехме си добре" си мисля всеки път като си спомня за онова време. Спомените ми показват именно това, а знанията - обратното. Заради липса на база за сравнение тогава, живеехме чудесно. После стана ясно каква е била истината. Ох, не знам дали ме разбра. Не знам дали самата аз се разбирам...
И не искам да се връща онова време, нека да сме наясно:)
цитирай
8. cornflower - Щастливка си
10.11.2007 17:12
че си се родила по-късно.Комунизмът е травма за цял живот.Тази псевдодемокрация днес ни е пак от комунистите.И когато не са на власт са във властта.Пресен пример са изборите: Едва успяхме да изгоним червената си кметица и ето ни с червен общински председател - от трън на глог.Имаме си го благодарение на червената тълпа, до чиито гласове опря ГЕРБ на втори тур.
Затова не се усмихват родителите ти.Властта не само че се спазарява и купува с чували пари, но се ползва и за лична потреба.Пример не само от моя град.
Щасливи са циганите.Голям бизнес им се отвори...
цитирай
9. nakom - много е модерно да си репресиран от комунизма
10.11.2007 17:31
да си десен е актуално, това значи че не си комунист, че си демократ, че не си отрепка.КОмунист е мръсна дума, за комунистите знаем че са се хранели с малки деца печени на чеверме.Изобщо ако има нещо по-лошо от комунизма, това е комунизма който са живели нашите и от който съм пострадал аз.Точно днес се заядох с една жертва на комунизма - мацка на около 23 години която през гадния комунизъм толкова и се изкривили възприятията че си мислила че бананите растат само зиме.От там изкривена психика и се пише репресирана.Това е то да си жертва ;-).
Всички станаха жертви е баси, един доволен няма
цитирай
10. ianchefff - nakom,
10.11.2007 17:58
караш ме да псувам, но понеже острилка е приятелче, нема а го напрая.
Къде видя в мое писание че се правя на репресиран бе, говедо?има и демократи отрепки, ето, чуй го от мен. но не можеш да отречеш, че голяма част от простотиите които се случват в българия са следствие от великото ни комунистическо минало.
никога не съм се правил на репресиран, даже напротив, имах чудесно детство. но то беше такова не заради комунизЪма, а зарди родителите, приятелите, учителите.
ох...
просто в такива моменти разбирам че няма никакъв смисъл да обяснявам каквото и да е на когото и да е.
пълна простащина цари в БГ.
Тва е.
Нека да си живеем по този начин, нека.

цитирай
11. estrella - Каква
10.11.2007 18:07
я мислех, каква стана... Янчев, усмивки, братче:) Наком, всеки има право на грешно мнение.
Вече не вали сняг...:(
цитирай
12. nakom - Янчев ;-)
10.11.2007 18:29
Добре че блога е на твоя дружка.Какво ли щеше да изречеш иначе, за някой когото не си виждал ;-)
Та така - Човеко ;-)
Съвсем между другото - стоя зад това което написах по горе.Ако ще да ти харесва
цитирай
13. ianchefff - nakom,
10.11.2007 19:54
стой. Имаш право.
А щеше ли да го имаш при бай Тошо?
Отговор: не, нямаше да го имаш.
Помисли върху това.
Освен това, накомчо, аз и естрелла не съм я виждал. Какво значение има? Това е моето мнение и бих го казал във всеки пост по темата. Сеш' ли се?

Острилкеее, аз съм в перфектно настроение, макар да не знам испански и да не са ми хакнали блога. И да не са ми разменили инфото с нечие друго. Еспанско. Ма то, аз съм си тукашен, испанскио не ме влече;;;))) хааххаааааааааааааа
цитирай
14. svetlo - Колко си права, Естрела
10.11.2007 20:19
просто си нямаш идея колко си права...
Наком е синтезирал всичко в една фраза - "много е модерно да си репресиран от комунизма". Модерно е вече 18 години...
цитирай
15. veselushka - Дяволски права си
10.11.2007 21:14
Да, в деншно време всичко можеш да си купиш - няма опашки за олио, за телевизори... Дори любов (не говорим за проститутската - нея си я има от доста преди нас). Почти всичко и почти всички можеш да купиш.

Но къде са усмивките по лицата на обикновените хора? Какво им пука на тях, че Пешо може да си купи телевизор без да се реди на опашка, като те не могат да си го позволят?! Много ли го топли Иван, че Мария ходи с Георги, защото той има готина кола и й прави скъпи подаръци?!
цитирай
16. estrella - Янчев,
11.11.2007 11:44
това с испанския и хакнатия блог не го разбрах, явно съм изпуснала някоя новина. Аз знам защо нашите не се усмихват вече. Защото станаха ненужни на демокрацията. Уф, много сложно става. Усмивки на всички.
цитирай
17. andreytcho - Ех кумунизъм!
11.11.2007 13:33
Аз само едно нещо си спомням от цялата тази работа. Вървяхме един ден по пътя в моето село към манастира, от дясно имаше чешмичка - била със светена вода.
ДА НЕ КАЖЕШ НА НЯКОЙ ЧЕ СМЕ ИДВАЛИ ТУК! - ми заповядаха

Иначе нищо не се е променило - поне за мен.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: estrella
Категория: Лични дневници
Прочетен: 3714829
Постинги: 706
Коментари: 5217
Гласове: 16915